Povestiți-mi cum ați început.
Păi cum am început? Vă închipuiți că cum se începea acuma 70 de ani, așa se începea. Pentru că toată promoția, toți meseriașii, tot asta … reveneau din pătura de la sate. Pentru că acolo viața la sate era foarte grea atuncia, tineretul în special, copiii, tineretul o duceau foarte greu. Și până la urmă ei trebuia să plece și ei, să schimbe viața altfel. Și fugeau la orașe să învețe meserii. Păi acuma nu mai vine nimeni, pentru că diferența între tineretul de la sate și tineretul de acuma, nu’i nicio deosebire. Ei au tot la dispoziție, statul le dă ajutoare, păriții îi ține în palme cu tot felul de bunătăți, că’s copiii mei, iese cu diplome și cu chestii d’astea, au discoteci, au astea … au asfalt pe străzi, la școală îi duce cu autobuzul, i-aduce cu autobuzul.

Păi io când eram la școală, mergeam diferența din satul meu și până unde era școala era cam patru kilometri și mergeam pe jos patru kilometri. Și vă închipuiți că era drumuri desfundate, țara, era noroiul până la genunche, mergeam pă, căutam pe sus, pe pârtii, pe alte părți ca să nu intrăm în noroaiele alea mari. Și, una, și al doilea era viața foarte grea atuncia, pentru că țăranii o ducea foarte greu, mai ales ăia care era puțin de categorie mai slabă, care avea copii mulți, noi am fost 11 copii la părinți, vă închipuiți. De unde sunteți? Din Gorj, pe lângă … Crușițu îi spune, pe lângă Filiași, pe acolo, în partea aia. Sunt gorjean ca a lu Ponta, dar el nu ține cont de noi.
Și, toamna, iarna, când ne duceam, vă închipuiți … până la școală de multe ori ne prindea zăpadă, ne prindea lapovița și eram desculți. Când ajungeam la școală eram, picioarele erau vinete, nu erau roșii, era vinete de frig și de astea. Și una, și al doilea, școala noastră, așa era toate școlile atunci, nu erau încălzite, avea godin, avea un godin d’ăla și încălzea. Și noi eram obligați copiii să ducem lemne ca să ne încălzim. Și în fiecare dimineață trebuia să ducem câte o bucată de lemn așa, la subsioară, să ducem. Cine nu ducea lemne era notat pe o hârtie și când venea învățătoarea, imediat: „Cine n-a adus?” Ne bătea la palmă, ne dădea cu nuiaua de se umfla, așa se umfla carnea pă … pentru că așa era atuncia disciplina, ordinile care le avea ei. Și vă închipuiți că noi, dacă eram din clase …, familia lu tata, familia noatră, eram la școala câte cinci. Și în fiecare zi treia să ducem cu câte un ratardei [retevei] de cinci lemne. Păi aia noi ardeam într-o noapte, scăpam noi de căldură acasă. Și de multe ori n’aveam. Dar ce se întâmpla? Și nu numai noi n-aveam. Distanța de la noi de acolo din sat și până la școală era vreo 4 kilometri. Și de acolo până la școală noi rupeam toate gardurile pe unde n-eierea, rupeam de acolo și duceam. Primăvara săracii oameni, nu mai era nimic, trebuia să facă gard. Făcea garduri toamna, noi îl curățam, îl duceam la școală, rupeam gardu. Ca să ne descurcăm, să scăpăm și de bătaie. Asta a fost.
Read more
Bucharest
/in PersonalPaul Ionescu. Păpușarul marionetist
/in End of a world as we know itDacă discutăm despre meseria de păpușar, nu putem spune că e pe cale de dispariție, pentru că în lume este foarte bine apreciată. Nici la noi în țară nu se poate spune lucrul ăsta despre păpușărie, teatre de păpuși sunt multe.
După al doilea război mondial, teatrul de păpuși a luat un avânt deosebit și s-au înființat teatre pentru copii. Cu ocazia asta, din nefericire, păpușăria a devenit în România, ca și în alte țări socialiste, o meserie specifică copiilor. Și-a pierdut latura artistică apreciată de toată lumea. Și așa a fost catalogată mulți, mulți ani. Asta la noi. În vest, unde arta păpușăriei a avut o dezvoltare normală și de o cu altă factură, arta păpușăriei este o artă care se adresează tuturor. Sunt și la noi spectacole pentru adulți, chiar la Teatrul Țăndărică, unde lucrez, și sunt și alte trupe particulare și chiar a unor păpușari independenți, care lucrează ca one man show.
Dacă mă întrebați pe mine, vă pot spune că ideea de marionetă … aici este un oarecare sâmbure de adevăr. La noi, acest tip de marionetă, este mai rar. Sunt țări unde marioneta e foarte bine apreciată și foarte bine dezvoltată, cum este Franța, unde este o tradiție de secole. La noi însă marioneta nu a apărut de chiar foarte mult timp. Ea a apărut prin perioada ultimului război. Poate or fi fost și înainte … mici încercări, câteva mânuiri neprofesionale, evoluții artistice neprofesionale în case mai deosebite de oameni de cultură, unde copiii să fii încercat să facă mici spectacole, dar marioneta nu a apărut la noi decât în perioada războiului și imediat după, când s-a născut și s-a dezvoltat Teatrul Țăndărică. Primul grup de marionetiști a fost în jurul magazinului Lafayette, fostul Victoria. Acolo s-a format o trupă particulară a acestui magazin, la raionul pentru copii. După război, colectivul de marionetiști a fost inclus în Teatrul Țăndărică.
Read more
Tomescu Lucian. Giuvaergiul
/in End of a world as we know itÎn 2005 eram în Elveția și un prieten, care făcea parte din lumea diamantelor și a comerțului cu diamante, vroia să meargă la Vicenza să-și ia atestatul de evaluator de diamante. Unchiul lui, având casă de licitație de diamante, trebuia să aibă pe cineva apropiat, din familie, că așa se fac marile afaceri, în familie. Și trebuia să aibă pe cineva care să certifice acele diamante și să garanteze. Trebuia să-și ia această diplomă de evaluator, de gemolog. Eu mergeam la maică-mea în Italia și el trebuia să ajungă la Vicenza și mi-a propus să merg și eu cu el la Institut de Gemologie din Vicenza.
Am fost așteptați de director și a început să ne prezinte institutul. Aveau de creație, de modă, de bijuterii, mergeau mai mult pe creații de modă foarte elaborate și scumpe. Și, prezentându-ne secțiile de meserii, am intrat în secția de giuvaergii sau de țintuitori. Când am văzut acolo ce poate ieși din mâna omului … vedeam că, pur și simplu, dintr-o verighetă poți să faci o capodoperă. Am fost fascinat de ce am văzut acolo, am simțit că a intrat un curent în mine. Și-am zis: „Asta vreau să fac!” Deși n-aveam nici cel mai mic gând.
Read more
Nicolae Mușcel. Anticarul. Anticarul cu joben
/in End of a world as we know itPrin ’85 am avut o problemă familială și … până atunci tot adunasem anumite cărți, cumpăram … din librării, umblam și prin anticariate, știam despre ele. Și având această problemă care necesita ceva bani și neavând altceva mai valoros în casă, am luat cărțile și le-am dus la târg. Pe vremea aceea cel mai apropiat de mine era Oboru. Deci în ’85, în octombrie. Am plâns, bineînțeles, erau cărțile mele de suflet, știam, țineam la ele … și, după ce am rezolvat problema, am început să mi le cumpăr înapoi. De unde? Tot de acolo, bineînțeles. Am constatat că m-a costat ceva mai mult decât le-am dat eu. Am găsit însă pe cineva care mi-a dat şi alte cărți. Și ca să nu rămân cu ele, le-am pus la vânzare. Și uite așa am început să vând cărți.
Asta a fost începutul. Până în ’90 o dată, de două pe lună mai mă duceam pe acolo, mai făceam schimb, vindeam cărți, luam cărți. Era numai duminica parcă, atât. Nu era voie … ne mai alerga poliția, am văzut cărți rupte de polițiști, puse pe șină când trecea trenul, mă rog, milițieni pe vremea aceea. Eram destui, făceam schimburi de cărți, se căutau atunci prime ediții, care era mai frumoasă, mai cartonată … era frumos. Cărțile interzise nu se discutau decât când ajungeai la un anumit nivel, când te cunoșteau bine mulți. Nu ca pe mine atuncea, eu eram copil de mingi.
Read more
Zdârcă Nicolae (Nea Nicu). Pălărierul
/in End of a world as we know itPovestiți-mi cum ați început.
Păi cum am început? Vă închipuiți că cum se începea acuma 70 de ani, așa se începea. Pentru că toată promoția, toți meseriașii, tot asta … reveneau din pătura de la sate. Pentru că acolo viața la sate era foarte grea atuncia, tineretul în special, copiii, tineretul o duceau foarte greu. Și până la urmă ei trebuia să plece și ei, să schimbe viața altfel. Și fugeau la orașe să învețe meserii. Păi acuma nu mai vine nimeni, pentru că diferența între tineretul de la sate și tineretul de acuma, nu’i nicio deosebire. Ei au tot la dispoziție, statul le dă ajutoare, păriții îi ține în palme cu tot felul de bunătăți, că’s copiii mei, iese cu diplome și cu chestii d’astea, au discoteci, au astea … au asfalt pe străzi, la școală îi duce cu autobuzul, i-aduce cu autobuzul.
Păi io când eram la școală, mergeam diferența din satul meu și până unde era școala era cam patru kilometri și mergeam pe jos patru kilometri. Și vă închipuiți că era drumuri desfundate, țara, era noroiul până la genunche, mergeam pă, căutam pe sus, pe pârtii, pe alte părți ca să nu intrăm în noroaiele alea mari. Și, una, și al doilea era viața foarte grea atuncia, pentru că țăranii o ducea foarte greu, mai ales ăia care era puțin de categorie mai slabă, care avea copii mulți, noi am fost 11 copii la părinți, vă închipuiți. De unde sunteți? Din Gorj, pe lângă … Crușițu îi spune, pe lângă Filiași, pe acolo, în partea aia. Sunt gorjean ca a lu Ponta, dar el nu ține cont de noi.
Și, toamna, iarna, când ne duceam, vă închipuiți … până la școală de multe ori ne prindea zăpadă, ne prindea lapovița și eram desculți. Când ajungeam la școală eram, picioarele erau vinete, nu erau roșii, era vinete de frig și de astea. Și una, și al doilea, școala noastră, așa era toate școlile atunci, nu erau încălzite, avea godin, avea un godin d’ăla și încălzea. Și noi eram obligați copiii să ducem lemne ca să ne încălzim. Și în fiecare dimineață trebuia să ducem câte o bucată de lemn așa, la subsioară, să ducem. Cine nu ducea lemne era notat pe o hârtie și când venea învățătoarea, imediat: „Cine n-a adus?” Ne bătea la palmă, ne dădea cu nuiaua de se umfla, așa se umfla carnea pă … pentru că așa era atuncia disciplina, ordinile care le avea ei. Și vă închipuiți că noi, dacă eram din clase …, familia lu tata, familia noatră, eram la școala câte cinci. Și în fiecare zi treia să ducem cu câte un ratardei [retevei] de cinci lemne. Păi aia noi ardeam într-o noapte, scăpam noi de căldură acasă. Și de multe ori n’aveam. Dar ce se întâmpla? Și nu numai noi n-aveam. Distanța de la noi de acolo din sat și până la școală era vreo 4 kilometri. Și de acolo până la școală noi rupeam toate gardurile pe unde n-eierea, rupeam de acolo și duceam. Primăvara săracii oameni, nu mai era nimic, trebuia să facă gard. Făcea garduri toamna, noi îl curățam, îl duceam la școală, rupeam gardu. Ca să ne descurcăm, să scăpăm și de bătaie. Asta a fost.
Read more
Tudoran Constantin. Croitorul
/in End of a world as we know itDomne, eu sunt ardelean. Sunt din Harghita … printre românii care întradevăr mă simt mai român decât orice român din Regat de aici. Din cauza colectivizării …, părinții mei aveau avere, adică … nu pot să spun că erau numiți chiaburi, dar, mă rog, aveau părinții de toate, și gospodărie frumoasă, și tata n-a vrut să intre în CAP și a trebuit sa fugă, să lase totul … așa, și a trebuit sa fugă la Brașov și de la Brașov la București. Noi am fost lăsați … fratele meu la o mătușă, eu la bunica … vreu an de zile doar. Și tata s-a angajat ca (virgulă) constructor, dulgher, că atuncea se căuta dulgheru, cum se caută și-acum, și s-a mutat în București. Și după un an de zile ne-a adus și pe noi. Dar știți care a fost problema mare, cu școala? Eu a trebuit să fac liceul maghiar, adică școala maghiară, pentru că nu știam românește. Noi, români, ortodocși …, deci Todoran Constantin, vă dați seama că e nume românesc … da, da vorbeam … și-n Ardeal … foarte, foarte mulți, adică majoritatea românilor nu știu românește, ceea ce e o crimă. E o crimă!
În sfârșit, am venit în București, am terminat nouă clase pe Dimitrov la Liceul Ady Endre, cum se numește acuma, șiiii am terminat bine și pe urmă luase ființă liceurile astea industriale. (…) Și bineînțeles că am dat la … aveam un unchi care era actor la Teatrul de Stat din Târgu Mureș și chiar turnau un film în perioada aia în care trebuia să dăm examene, turnau un film, care … sub regia lui Gheorghe Naghi, mi-aduc aminte … și m-a luat și pe mine figurant. Mă rog, eram mai descurcăreț, mai nu știu cum. Și mi s-a promis că intru la Liceul Industrial de Cinematografie. Si-atuncea, exact în anul ală, luase ființă liceele astea industriale. Mă rog, am dat eu examen, am știut eu ce-am știut, am făcut la scris, am făcut ce-am făcut, da la oral îmi cade un triunghi isoscel: aria laterală, aria totală la un triunghi isoscel. Dar eu învățând in maghiară, eu nu știam cum arată triunghiul isoscel. Și mă duc și o întreb pe examinatoare, pe doamna profesoară: „Doamna profesoară, nu vă supărați, spuneți-mi și mie cum arată acest triunghi isoscel pentru că eu” … Când am vrut să zic am terminat școala maghiară, nici n-a mai discutat cu mine, mi-a dat unu. Bun. Vă dați seama, cu toate pilele mele, cu Gheorghe Naghi, cu așa, am picat: „Tu n-ai ce căuta”, zice, „Copilule, îmi pare rău, tu n-ai ce căuta în liceul ăsta, dacă tu nu știi ce înseamnă triunghi isoscel”. Și am încercat să-i explic … „Domne …”. Bun, am căzut și atunci am zis: eu nu mai dau la niciun liceu, m-am simțit așa jignit în mine și, în sesiunea de toamnă, luînd un ziar, am citit că recrutează pentru școală profesională, UCECOM-ul recrutează pentru școală profesională croitori și nu știu ce, la ucenicie de trei ani. Nici n-am întrebat părinții nimic, așa, am venit la probă și am început profesionala.
Read more
Zece Mese 21
/in Am bulina meaCase cu bulină în București – Strada Zece Mese 21.
Harta imobilelor cu bulină roșie poate fi accesată aici.
Zece Mese 21
Zece Mese 12
/in Am bulina meaCase cu bulină în București – Strada Zece Mese 12.
Harta imobilelor cu bulină roșie poate fi accesată aici.
Zece Mese 12
Vulturilor 25
/in Am bulina meaCase cu bulină în București – Strada Vulturilor 25.
Harta imobilelor cu bulină roșie poate fi accesată aici.
Vulturilor 25
Vișinilor 13
/in Am bulina meaCase cu bulină în București – Strada Vișinilor 13.
Harta imobilelor cu bulină roșie poate fi accesată aici.
Vișinilor 13